sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Cuxhavenissa oltiin sitten motissa pari päivää huonon sään takia. Eilen sitten tultiin kovassa 12 m/s tuulsessa Hooksieliin. Lähdössä myöhästyttiin kun sulun jälkeen mentiin tankille jossa 4 saksalaisvanhusta tankkasi troolariaan puoli tuntia. Oli kovin merenkäynti tähänastisista, aallot 3 metrisiä ja keula sukelsi välillä täysin aallon sisään. Kova tuuli, iso meri ja vuorovesi tekevät todella ikävän aallokon. Kaikki tavarat etsivät taas kerran uuden paikan. Vene kyllä näyttää kestävän ihan mitä vaan. Pääosin koneella tultiin mutta loppumatkasta surffattiin myötätuuleen mutta missattiin tuon myöhästymisen takia sillan avaus ja jäätiin ulkosatamaan jonkin tyhjän paatin kylkeen johon pari ystävällistä paikallista opasti. Saatiinpa satamaan tullessa ensimmäinen pohjakosketuskin kun tultiin vuoroveden ollessa matalalla, komiasti tössähti ja otti aikansa että saatiin vene irti, oli jo pimeäkin mikä ei helpottanut asiaa. Tänään tultiin vähän väärään suuntaan Wilhelmshaveniin lyhyt pätkä, vuorovesivirrat ovat aika voimakkaita kun nytkin tultiin purjeill Jade-joen suistoa ylöspäin niin vuorovesivirta lisäsi vauhtia melkein 3 solmua. Vuorovesi ja tuuli määräävätä täällä mihin mennään ja koska. Vedenkorkeus vaihtelee melkein 4 metriä ja on aivan turha yrittää lähteä vuorovetä vastaan. Tämä rannikko on myös todella matalaa eli rantaan voi olla kilometritolkulla matkaa mutta vettä on vain muutama metri. Lisäksi pohjan hiekkadyynit vaihtavat paikkaa koko ajan eli karttoihin ei voi alle 10 metrin syvyyksissä luottaa yhtään Cuxhavenista sain onneksi lopulta ostettuua Reeds Nautical Almanac-kirjan jossa on kaikki satamat, vuorovesitaulukot yms oleelliset tiedot. Huomenna olisi pitkä päivä, aiotaan friisien saarten ulkokautta Hollannin puolelle Borkumiin. Matkaa kertyy yli 70 mpk ja vuorovesien takia lähtö on 13 maissa eli perille saavutaan joskus seuraavana aamuyönä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti