tiistai 18. syyskuuta 2012

Eilen tultiin Wilhelmshavenista Norderneyhin. Oli tarkoitus mennä vielä kauemmas Borkumiin mutta W:ssa satamanpitäjät neuvoivat tulemaan tänne. Aika kovassa aallokossa tultiin koko matka, vastatuuli vaihteeksi.  Lähdössä meinsasi tulla tolllikko kun satamasta lähtiessä todettiin että kääntösilta joka oli remontissa olikin laitettu kiinni eikä siltavahti vastannut VHF-kutsuun. Lopulta satamavahti sai sillanavaajan vastaamaan ja aivan viime tipassa ehdittiin sulkuun ja merelle. Myötäinen vuorovesivirta ja vastainen tuuli saa rannikon lähellä aikaan kolmemetrisen aallokon ja vaikka veneen nopeus tippuu aallokon takia virta vie hyvin. Oltiin perillä illalla enne klo 23 ja aivan lopussa tuli sitten taas aikamoinen ristiaallokko kun vuorovesivirta kääntyi. Satamaan päästiin onnellisesti. Nyt oli sitten tuuria sataman kanssa, aamulla satamavahdin konttorista saatiin kaikki Hollannin merikartat. Konttorissa tavattiin hollantilaispurjehtija joka aktiivisesti rupesi kyselemään ja tarjosi neuvoja matkan jatkamiseksi. Tuli veneeseen ja selosti seikkaperäisesti vaihtohetoja. Olisivat lähteneet tänään jatkamaan matkaa mutta luvattiin kovaa tuulta ja neuvoi meitäkin jäämään tänne. Kaveri oli 30 vuotta kolunnut näitä vesiä joten tiesi mistä puhui. Sanoi ettei kannata ensikertalaisena lähteä yksin matalalle sisäreitille. Huomenna sitten kelin mukaan lähdetään heitä peesaaman joko sisävesi/kanavareitille kohti Amsterdamia tai ulkokautta. Ulkokautta matka olisi paljon lyhyempi mutta tuulitilanne määrää reitin. Jumipäivä ja pyykit on koneessa. Tuulimittari näyttää parhaimmiillaan 18 m/s eli on hyvä ettei olla ulkona. Välillä satelee. Täällä oli kyllä reissun paras satamatoimisto, sieltä sai karttojen lisäksi Hollannin kanavaoppaan.